Łączna liczba wyświetleń

piątek, 14 października 2011

Perswazja w procesie sprzedaży

Od kiedy ludzie zaczęli się ze sobą porozumiewać, rozwój ludzkości systematycznie nabierał tempa. To w jaki sposób uwcześni ludzie porozumiewają się ze sobą świadomie lub nie opiera się na tych samych prawach jakie działały setki, tysiące lat temu. „Człowiek to jednostka żyjąca stadnie. Z tego powodu nasze przetrwanie jako gatunku wymaga współdziałania, a do współdziałania trzeba ludzi nakłaniać. W nowoczesnych cywilizowanych społeczeństwach nakłanianie coraz rzadziej polega na fizycznym zmuszaniu jak to było przed wielu laty, a coraz częściej na namawianiu, czyli na stosowaniu różnych form komunikacji perswazyjnej[1]”. W czasach teraźniejszych świadomość tych praw jest już na bardzo wysokim poziomie, choć i tak nie jesteśmy w stanie w stu procentach panować nad swoim ciałem za pomocą mózgu, który przecież steruje całym naszym ciałem. Robi to bezszelestnie, po cichu w naszej podświadomości, zostawiając tylko część tych procesów świadomej woli.
„Perswazja to umiejętność skłaniania ludzi do przyjęcia twoich przekonań i wartości poprzez oddziaływanie na ich myśli i zachowania przy użyciu specyficznych strategii[2]”. Jest bardzo istotnym elementem komunikacji, sposób wpływania na ludzi przekonywania ich do swoich poglądów, przekonań w taki sposób, żeby nie czuli się wykorzystani, żeby w jak najmniejszym stopniu mogli poczuć się zmanipulowani.  Chodzi o zapewnienie obopólnej korzyści dla obydwu stron, tutaj każdy wygrywa. Strona która przekonuje do swojego punktu widzenia musi najpierw uświadomić sobie w jakim punkcie jest druga osoba i potrafić postawić się w jej sytuacji. Tak jak to powiedział kiedyś Henry Ford „jeśli istnieje jakiś jeden sekret sukcesu, to jest to umiejętność przyjmowania cudzego punktu widzenia i patrzenia z tej perspektywy z równą łatwością, jak z własnej[3]”. Ludzie nieustannie badają się nawzajem, starając się znaleźć sposób na to, by ktoś inny zrobił to czego od niego oczekują. Nie trzeba dodawać, że umiejętność komunikacji i zrozumienie ludzkiej natury stanowią najważniejsze lekcje życiowe, które należy opanować, jeżeli chce się skutecznie przekonywać i wpływać na innych[4]. Po swoich doświadczeniach przy komunikacji z ludźmi mogę w stu procentach potwierdzić te słowa. W sztuce perswazji najważniejsze jest żeby zarazić drugą stronę naszym pomysłem, przesłaniem, żeby z własnej woli, a  dzięki naszej argumentacji przekonać do tego, żeby ktoś postępował w oczekiwany sposób. Oczywiście ktoś powie, że można wykorzystywać tę sztukę także do robienia złych rzeczy, takich z którymi druga osoba będzie czuła się źle i w dalszym czasie przyniesie jej to tylko przykre konsekwencje. Ale na tym nie chciałbym się skupiać w swojej pracy, gdyż jak wiadomo wszystko można wykorzystać zarówno do czynienia dobra jak i do czynienia zła.

Autor: Subiekt

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz